Met de upgrade naar Windows 10 blijkt mijn Linux file server plots verdwenen te zijn. Van uit de Linux kan ik aanloggen op Windows 10 shared folders/disks, omgekeerd niet.
Als ik ping vanuit Windows naar Linux is er verbinding. Blijkbaar is dit één richtingsverkeer veroorzaakt door "iets" in Windows 10, de vraag is WAT!
Alvast bedankt voor enig licht in de duisternis.
PS. Ouwe rot in het IT vak...
Linux server niet zichtbaar
Met de upgrade naar Windows
Met de upgrade naar Windows 10 blijkt mijn Linux file server plots verdwenen te zijn. Van uit de Linux kan ik aanloggen op Windows 10 shared folders/disks, omgekeerd niet.
Als ik ping vanuit Windows naar Linux is er verbinding. Blijkbaar is dit één richtingsverkeer veroorzaakt door "iets" in Windows 10, de vraag is WAT!
Alvast bedankt voor enig licht in de duisternis.
PS. Ouwe rot in het IT vak...
Beste Jaspa,
Dat komt omdat Microsoft een aanpassing heeft gedaan aan het SMB protocol om dit veiliger te maken. Hierdoor kan je problemen hebben om je Linux server te zien. Eigenlijk moet je aanpassingen doen aan je SMB.conf op je Linux machine om deze compatibel (lees veiliger) te maken.
Dit betekent dat guest acces niet meer mogelijk is via SMB, dus alleen via een account + paswoord.
Er is echter wel een aanpassing mogelijk aan je Windows om dit terug mogelijk te maken :
1. start regedit
2. ga naar HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\LanmanWorkstation\Parameters
3. rechts klik op parameters en selecteer Nieuw -> DWORD (32-bit) Value.
4. Maak een nieuwe waarde aan "AllowInsecureGuestAuth" en zet de waarde op 1
Daarna pc herstarten en het zou terug moeten werken.
Laat ons iets weten als het gelukt is !
Cheers
Stefan
-
Dat zou verklaren waarom mijn
Dat zou verklaren waarom mijn NAS na installatie van Windows 10 ineens bijna onvindbaar was, dat ding draait immers ook op Linux ... straks eens thuis gaan uitpluizen of dit trukje ook werkt