Dat er Windows 7 op kon twijfelde ik niet aan, maar ik wilde zien wat er zou gebeuren als ik Windows 10 32bit erop zou zetten. Met slechts twee mogelijke geheugenlatjes, waarvan beiden slechts 512 Mb zijn, zag het er niet denderend uit, bijna hopeloos. Maar helaas heb ik thuis geen extra DDR2 geheugenlatjes liggen en dus probeerde ik het dan maar met 1 Gb Ram, de minimum vereiste voor Windows 10 op een 32bit toestel.
Hoe ik alles geinstalleerd heb kan je ook lezen op de volgende link waar ik hetzelfde heb gedaan met een Intel Celeron 430 en 2 Gb Ram :
http://www.windows10forum.be/installati ... 755-a.html
Ik heb dus geprobeerd zoveel mogelijk opties te deactiveren zodat de processor zo weinig mogelijk belast zou worden en dat was me wonderwel aardig gelukt. Ging de computer uiteindelijk snel ? Neen, natuurlijk niet, het is en blijft een AMD3000+, een single core processor die een single core processor blijft, met weinig geheugen en een gewone harde schijf. Dat is als een Citroen 2PK vergelijken met een Ford Mondeo XR5 waarbij deze laatste een Intel i7 zou zijn. Windows 10 werkt op mijn computer, maar daarmee is het meeste al gezegd want echt snel is het niet.
Vandaag heb ik tot mijn aangename verbazing het volgende gelezen :
"In de meest recente Windows 10 heeft Microsoft een compressiefunctie toegevoegd aan de geheugenmanager. Die comprimeert ongebruikte pagina's in het geheugen om ruimte te maken als dat vol loopt, in plaats van ze naar de schijf te schrijven. Dat zal zeker op systemen met niet al te veel geheugen de prestaties sterk verbeteren, vooral ook wanneer men meer applicaties tegelijk gebruikt."
Met andere woorden, het is niet te verbazen dat Windows 10 draait op een computer met amper 1 Gb geheugen, niet dat ik veel programma's tegelijk kan draaien want dat lukt echter niet.
Is het aan te raden om 1 Gb als standaard te beschouwen ? Neen, natuurlijk niet, alleen al surfgedrag verbruikt al makkelijk 500 Mb of meer geheugen, zeker als je meer dan een enkele pagina tegelijk open houdt.
Maar anderzijds kan een nieuwe installatie op een oudere computer of laptop toch lonen, ook met in het achterhoofd dat Windows 10 eigenlijk minder belastend en hongerig is dan Windows 8 of 8.1. Tot voor kort was het de regel dat elke nieuwe versie van Windows een snellere pc eiste en meer geheugen, maar met de komst van Windows 10 draait Microsoft dit terug zodat ook langzamere toestellen kunnen genieten van de laatste nieuwe Windows

Hoe deze AMD3000+ PC sneller doen werken ? Twee eenvoudige mogelijkheden :
-vervang de 2 geheugenlatjes van 512 Mb DDR2 door 2 geheugenlatjes van 2 Gb DDR2 zodat het geheugentotaal 4 Gb DDR2 is
-vervang de SATA harde schijf door een supersnel SSD schijfje zonder bewegende onderdelen
Het uitbreiden van geheugen vermijdt dat Windows tijdelijk een gedeelte van de harde schijf zal gebruiken als uitbreiding van het werkgeheugen, hoe meer Windows dat doet hoe langzamer de werking.
Het vervangen van een gewone SATA harde schijf door een SSD doet jouw processor totaal niet sneller werken maar de laad- en schrijftijden van en naar de SSD schijf zijn wel verschrikkelijk snel en dat geeft jou als gebruiker het gevoel dat de hele computer ineens stukkken sneller werkt terwijl je enkel de harde schijf hebt vervangen.
De processor via de bios gaan overclocken om een hogere snelheid te bekomen ? Ja, dat gaat maar is niet aan te raden, verkort aanzienlijk de levensduur van de processor. Stel dat het lukt om de processor sneller te doen draaien, dan zou je met een standaard configuratie amper 5% extra snelheid kunnen behalen zonder te investeren in extra duurdere koeling want je jaagt onvermijdelijk de temperatuur van de processor de hoogte in, hoe heter de processor hoe korter de levensduur. En stel dat je dat risico zou nemen, 5% extra sneller voor een AMD3000+ zou overeenkomen met een AMD3150+, nog een halve eeuwigheid verwijderd van de snelheid van een dual core, niet de moeite en je zou het waarschijnlijk zelfs niet eens merken ...