Hoe Windows 10 op Acer C710 Chromebook ???

Help met het installeren, updaten of uitrollen van Windows 10
Plaats reactie
Joske Vermeulen

Hoe Windows 10 op Acer C710 Chromebook ???

Bericht door Joske Vermeulen » vr aug 21, 2015 10:32 am

Ik heb gisteren goedkoop een Acer C710 Chromebook kunnen kopen maar mijn zoontje is niet echt gek van dat ChromeOS gedoe en ik heb op Youtube films gezien van Windows 7 en 8.1 op zo een laptop. Gaat daar ook Windows 10 op ? Er zit 4 Gb Ram in, dus dat zou dan toch al genoeg moeten zijn denk ik. Kan ik dat zelf doen of moet ik die daarvoor binnenbrengen in een computerwinkel ?

Effy

Hoi Joske, jouw Chromebook mag

Bericht door Effy » vr aug 21, 2015 1:46 pm

Hoi Joske, jouw Chromebook mag dan wel een Intel Celeron dual-core processor hebben en 4 Gb aan DDR3 geheugen en een SSD schijf van mogelijk 16 Gb en in theorie is het een Acer Aspire V5-171 met licht andere specificaties. Helaas heeft de fabrikant zijn best gedaan om het onmogelijk te maken om er Windows op te krijgen.

De films die je op Youtube vindt zijn inderdaad echt, je ziet een C710 Chromebook die voorheen ChromeOS draaide en nu Windows 7 of 8.1, maar er is een keerzijde.
Opstarten met een externe DVDlezer met de Windows 10 DVD ? Vergeet het :(
Opstarten met een usb stick met de gedownloade versie van Window 10 en op usb stick gezet met Rufus ? Vergeet het :(

De bios die iedere normale pc gebruiker te zien krijgt als de computer aangezet wordt, het gedeelte dat jou laat zien wat er allemaal in jouw computer steekt aan processor en geheugen en harde schijf en ook laat kiezen van welk toestel je wil opstarten, wel die bios is op zo een Chromebook zwaar aangepast om te vermijden dat je van iets anders kan opstarten dan van de interne SSD schijf. Je kan wel de toetsen F3 en Escape inhouden en dan op de power toets duwen om aan te zetten en dan kom je terecht in een soort menu waarin je kan kiezen om op te starten van een Linux stick, maar geen Windows.

De enigste mogelijkheid om er Windows op te krijgen is het flashen van de bios, dus de aangepaste bios vervangen door een andere bios die meer mogelijkheden biedt. Nu bij pc's kan je tegenwoordig de bios al flashen terwijl je nog in Windows zit maar met dit toestel is het toch iets anders. Zo is er een hardware beveiliging tegen flashen. Er is op het internet zelfs sprake van kortsluiting maken door met aluminiumfolie te werken en als je iets verkeerd doet dat je dan de hele laptop in de vuilbak mag gooien, niet echt een geruststellend vooruitzicht.

Trouwens, diegenen die het toch lukt om er Windows op te installeren treffen ook een probleem met muis en toetsenbord dat door Windows niet herkend wordt, en dus genoodzaakt zijn een extern toetsenbord en externe muis aan te sluiten.

Dus als het je lukt om de bios te flashen en als je alle stappen die nodig zijn stuk voor stuk doorloopt zonder ook maar ergens iets verkeerd te doen of te vergeten, dan heb je een kans dat je er Windows op kan draaien maar je hebt een toetsenbord en muis nodig om te kunnen werken en dat neemt het voordeel van een laptop weg.

Je mag het gaan vragen in een winkel maar ik vrees dat die niet de verantwoordelijkheid op zich gaan nemen om daar kortsluiting te veroorzaken zonder zeker te weten of het wel werkt of niet.

Algemene conclusie : vergeet het om er Windows op te krijgen. Je kan echter wel een Linux versie installeren zonder grote problemen, het schijnt dat Mint Linux wel erg op Windows lijkt en ik heb al handleidingen gelezen om Ubuntu te laten lijken op Windows, maar het is en blijft Linux, al heb ik persoonlijk niets tegen Linux.

Plaats reactie