Installatie van Windows 10 Home 64 bit op een Dell Optiplex 755 met een Intel Celeron 430 processor op 1800 Mhz en 2 Gb DDR2 Ram en een harde schijf van 80 Gb. Deze pc werd jaren geleden aangeschaft met een legale Windows Vista licentie. Het betreft hier dus om een single core computer, geen dual core, geen quad core, geen i3 en nog minder een i5.
11:25 : bios ingesteld om eerst op te starten van usb stick met Windows 10 en installatie van Windows 10 begint.
Eerst zie je het windos teken en even later krijg je een venster waarin de productcode gevraagd wordt om in Windows te activeren. Hier kan je rechtsonder klikken op “overslaan”.
Bij het volgende scherm vlak daarna klik je op “ik ga akkoord met de licentievoorwaarden” en dan op “volgende”.
Dan het scherm over welke installatie je wil uitvoeren. In mijn geval wil ik mijn bestaande Windows 7 volledig uitvegen en dus klik ik op “Aangepast : alleen Windows installeren”
Waar Windows installeren wordt nu gevraagd. Klik op elke partitie en dan op de knop “verwijderen” totdat jouw harde schijf volledig is leeggeveegd en dan kan je op “volgende” klikken. Windows zorgt nu zelf voor de juiste indeling van de harde schijf en het formatteren.
En nu even wachten terwijl Windows begint te installeren, dit kan even duren.
11:43 computer doet voor eerste keer een herstart. Dit is het moment dat je de opstartvolgorde in de bios moet aanpassen dat niet de usb stick eerst zal opstarten maar wel de harde schijf. Doe je dit niet dan start de hele installatie van Windows 10 opnieuw van in het begin en dit is niet de bedoeling. Dus bios even aanpassen en dan “save and exit” doen zodat de pc de installatie verder doet op de harde schijf. Natuurlijk moet de usb stick nog even in blijven steken.
11:52 computer doet voor 2de keer een herstart en gaat daarna gewoon verder met de installatie.
11:54 een scherm waarin gevraagd wordt om de productcode in te voeren. Klik hier linksonder op “Dit later doen”. In het daaropvolgende scherm klik linksonder op “instellingen aanpassen”. Zet hier alles op “uit” en klik op “volgende”. Ook in het volgende scherm zet je alles op “uit” en klik je op “volgende”. Dan even geduld.
11:58 weer een herstart waarna de installatie verder gaat
11:59 het invoeren van de productcode. Ook hier klik linksonder op “Dit later doen” en dan op “volgende” en in het volgende scherm linksonder klikken op “instellingen aanpassen”, dan weer alles op “uit” zetten en klikken op “volgende”. Daarna krijg je het scherm waarin je een account kan maken voor de pc. Geef hier jouw naam in en eventueel ook een paswoord. Daarna beginnen de teksten op jouw scherm te komen, te beginnen met “hallo” Gewoon wachten nu, de installatie gaat verder en de apps worden geinstalleerd.
12:06 aankomst in Windows 10 bureaublad. Windows 10 is nu geinstalleerd, uitdrukkelijk niet geactiveerd omdat er geen productcode is ingevoerd.
Nu proberen de niet zo supersnelle pc iets minder traag te laten draaien door zoveel mogelijk gadgets uit te schakelen.
-Klik in de taakbalk op Verkenner, dan links op "Deze PC" en dan in een vrije ruimte ergens onder de lokale schijf op de rechtermuisknop klikken en ga dan naar Eigenschappen. In het daarop volgende scherm klik links op "Geavanceerde Instellingen" om naar Systeemeigenschappen te gaan en dan bij de rubriek Prestaties klik op "Instellingen". In dat nieuwe scherm klik op "Beste Prestaties" en dan onderaan op “Toepassen” gevolgd door een klik op “Ok”. Het scherm van Systeemeigenschappen is nog steeds open en klik dan op de tab “Externe verbindingen” en doe het vinkje weg bij “Verbindingen van Hulp op afstgand met deze computer toestaan” gevolgd door “Toepassen” en “Ok”.
-Ga nu terug naar het bureaublad en klik linksonder op het start icoon in de vorm van een venster, dan op “instellingen”, vervolgens klikken op “Bijwerken en beveiliging”. Bij de rubriek Windows Update klik op “Geavanceerde opties”. Normaal gezien zal Windows 10 automatisch updates downloaden en installeren met alle ongemakken die daar bij horen. Dit kan je aanpassen door te kiezen voor “Melding om opnieuw opstarten te plannen”. Dit houdt in dat de pc na het updaten pas zal heropstarten vanaf een vooraf ingesteld tijdstip en dus niet midden in een werksessie als je bijvoorbeeld druk bezig bent aan een belangrijk Word document. Zet ook een vinkje aan bij Upgrades uitstellen en klik op “Kiezen op welke manier updates worden geleverd”. In het volgende scherm verander je de optie Aan naar Uit om te vermijden dat jouw pc delen van Windows updates en apps zal doorsturen naar andere pc’s in jouw lokale netwerk of zelfs andere pc’s op het internet. Klik nu linksboven het scherm waarin je bezig bent 2x op het pijltje naar links vlak langs het woord Instellingen totdat je weer komt bij het scherm van Bijwerken en beveiliging.
-Klik dan op “Windows Defender”, de opvolger van Microsoft Security Essentials, de AntiVirus van Microsoft. Wil je die behouden ? Daar ben je volledig vrij in. Zelf ga ik kiezen voor Bullguard en dus ga ik de Realtime-beveiliging op Uit zetten waarna je rechtsonder een waarschuwing krijgt dat je een Virusbeveiliging moet inschakelen en een beveiliging tegen Spyware. Gewoon negeren en ook de Cloudbeveiliging op Uit zetten. Scroll dan even omlaag en zet de Sample indienen ook op Uit. Klik nu rechtsboven op het kruisje om dit venster te sluiten.
Runtime Broker is een toepassing die normaal gezien een miniem geheugenverbruik heeft maar zo nu en dan wordt er veel te veel geheugen in beslag genomen en dit kan je vermijden door de volgende stappen. Ga naar het start icoon linksonder het bureaublad, klik met linkermuisknop en ga naar Instellingen, dan naar Systeem en vervolgens naar Meldingen en Acties. Rechts in het scherm mag je het vinkje verwijderen bij Tips over Windows weergeven. Herstart de pc nu.
Tegels uitschakelen. Klik met linkermuisknop op het start icoon en meer dan de helft van jouw scherm wordt in beslag genomen door tegels, herkenbaar van Windows 8. Je kan elke tegen apart uitschakelen door op een tegel te gaan met de cursor en dan rechtermuisknop te klikken en dan te kiezen voor sommige tegels zoals “Get Office” kiezen voor “Installatie ongedaan maken” en dit dan bevestigen en dan even wachten totdat de tegel verdwenen is. Verder kan je bij elke tegen kiezen voor “Live-tegel uitschakelen” en vervolgens opnieuw rechtermuisknop klikken en kiezen voor “Van Start losmaken”. Hier geldt de regel dat je mag verwijderen wat je niet nodig hebt en dat je behoudt wat je boeiend genoeg vindt, zoals bijvoorbeeld de tegels “Muziek” en “Foto’s” en zo. Mijn persoonlijke keuze is dat ik elke tegel heb verwijderd en dan het zwarte scherm heb verkleind door met de cursor over de rechtse rand van het zwarte scherm te bewegen, linkermuisknop klikken en inhouden en dan de rand zover mogelijk naar links bewegen en dan loslaten.
Een bureaublad icoon voor “Deze Computer” is helaas nog niet beschikbaar. Klik daarvoor op het Verkenner-icoon onderaan in de taakbalk en in het geopende scherm klik op “Deze pc” en sleep die naar het bureaublad. Nu heb je een snelkoppeling die je een andere naam kan geven naar keuze.
Configuratiescherm is niet meer bereikbaar via Start als je de linkermuisknop gebruikt maar echter wel als je de rechtermuisknop gebruikt.
Dit is het ogenblik waarop ik mijn netwerkkabel pas in de netwerkpoort steek. Let op, nu zal Windows 10 automatisch de drivers updaten en in mijn geval ook de driver van het beeldscherm, wat tot gevolg heeft dat de opbouw van mijn bureaublad even in het honderd loopt maar na even geduld komt alles weer in orde.
Browsen op het internet. Edge, de ingebouwde browser van Windows 10, blijkt tot nu toe de snelste browser te zijn op de markt en het is dus vanzelfsprekend dat ik dan geen andere browser ga installeren. Echter kunnen nog wat aanpassingen gebeuren. Klik dan op de blauwe E onderaan de taakbalk om Edge op te starten en in de adresbalk geef je in Google. Klik dan rechtsboven op die drie puntjes en kies de onderste “Instellingen”. Scroll omlaag en klik op “Geavanceerde Instellingen weergeven” en in het volgende scherm scroll omlaag naar “Zoeken in de adresbalk met” en waar nu nog Bing staat klik je op, kies dan “Nieuwe toevoegen” en klik iets hoger op Google en dan klikken op “Als standaard toevoegen”.
Nu nog enkel software downloaden voor dagelijks gebruik, zoals Adobe Reader en Java en dat soort software en het eindresultaat is een pc met een eenvoudige Windows 10 Home zonder veel toeters en bellen, niet erg indrukwekkend maar wel functioneel en zelfs vertrouwd aanvoelend.
Installatie van Windows 10 Home op een oudere single core Dell Optiplex 755
-
-
Even een kleine aanvulling, de
Even een kleine aanvulling, de befaamde Cortana zoek functie die Windows 10 rijker is geworden en die best wat geheugen gebruikt is voorlopig standaard uitgeschakeld omdat Windows nog niet toelaat om in het Nederlands gesproken vragen te stellen