Medion laptop geraakt touchpad kwijt, eerst werkt die wel en nu niet meer na update :(

Help met het installeren, updaten of uitrollen van Windows 10
Plaats reactie
Joske Vermeulen

Medion laptop geraakt touchpad kwijt, eerst werkt die wel en nu niet meer na update :(

Bericht door Joske Vermeulen » vr nov 06, 2015 3:45 pm

De titel zegt het goed. Ik heb Windows 10 op een Core2Duo laptopje geinstalleerd met succes, alles draait mooi en de snelheid is acceptabel, al is die laptop ontworpen voor Windows Vista. Nu mijn probleempje : de touchpad werkt eerst wel maar na een Windows update (die ik niet kan tegenhouden) wordt er een nieuwe driver geinstalleerd voor die touchpad en na heropstarten werkt die ineens niet meer en moet ik een usb muis gaan gebruiken.
Als ik dan via CCleaner of iets dergelijks de driver/stuurprogramma van Synapsis of zoiets verwijder en heropstart dan gaat die touchpad ineens wel weer. Totdat Windows dan weer eens beslist om die touchpad een nieuwe driver te geven en dan werkt die weer ineens niet meer. Erg frustrerend. Er is dus niets kapot aan mijn laptop, daar troost ik me mee, maar handig is het niet. Enig idee hoe ik Windows kan overtuigen om geen update meer te doen voor dat stukje van de laptop ???

Frank van Aelst

Have no fear, help is

Bericht door Frank van Aelst » za nov 07, 2015 11:02 am

Have no fear, help is here :) Goh, jouw probleem komt wel bij vele gebruikers voor, maak je daar maar niet ongerust over. Die Synaptics software die Windows 10 er achteraf bij zet doet vele touchpads ineens niet meer werken, maar het gaat ook verder. Vele oudere printers en andere oudere toestellen hebben hetzelfde probleem. In afwachting van perfekte drivers gaat Windows 10 er zogenaamde basis-stuurprogramma's op zetten, die werken wel meestal maar helaas zijn er sommigen bij wie dit niet werkt en jij bent daar eentje van.

Oplossing : niet eenvoudig. Meeste forums zeggen je dat je bij Windows 10 Home en Pro de updates niet kan afzetten en dat is ook zo, kan je gewoon niet. Je kan niet zoals bij vorige Windows versies zeggen dat je vanaf nu geen updates meer wil. Daar heeft Microsoft voor gezorgd. Maar je kan wel het volgende doen, is tikkeltje ingewikkeld maar het heeft wel als gevolg dat de nieuwe updates voor jouw touchpad wel gedownload zullen worden door Windows 10 maar niet zullen worden geinstalleerd, met als resultaat dat het zal blijven werken en dat is dan ook de bedoeling, niet ?

Allereerst moet je jouw apparaat-id te weten komen van die touchpad. Dat doe je als volgt. Zorg eerst dat die nieuwe Windows driver verwijderd is en dat jouw touchpad terug werkt.
Ga met muis naar startknop linksonder het scherm en druk met rechtermuisknop op start en kies Apparaatbeheer en ga dan naar Muizen en Andere Aanwijsapparaten en daar staat jouw Synaptics touchpad bij.
Klik nu met rechtermuisknop op die Synaptics en kies Eigenschappen, dan Details en bij Eigenschap kies je Hardware-id's.
Die bovenste regel die waarschijnlijk begint met ACPI\VEN moet je zien letterlijk te kopieren, dat gaat met de rechtermuisknop en dan kopieren of je kan het opschrijven.
Nu heb je de hardware-id van jouw touchpad en we gaan dan Windows 10 duidelijk maken dat hij voor deze hardware-id geen updates mag installeren en dat doen we als volgt :

1. druk op Windows toets + R en er wordt een venster geopend waar je het commando "gpedit.msc" ingeeft zonder die ""
2. ga dan naar Computer Configuratie, dan naar Beheersjablonen, dan naar Systeem, dan naar Installatie van Apparatuur en dan naar Beperkingen voor Installatie van Apparatuur
3. dubbelklik dan op Installatie van apparaten met ene van deze apparaat-id's verhinderen
4. veranderd linksboven de Niet Geconfigureerd naar Ingeschakeld
5. klik onderaan op Weergevem en er wordt een nieuw venster geopend. Daarin kan je dubbelklikken op een leegstaande regel en daarin die hardware-id plakken die je ervoor had gekopieerd
6. klik vanzelfsprekend op Ok en in het eerdere venster ook op Ok

Wat er nu zal gebeuren is dat je net Windows verteld hebt dat er voor die hardware die je net gespecifieerd hebt er geen driver voor mag geinstalleerd worden. Je kan helaas Windows niet verhinderen dat de driver gedownload wordt. Hiervoor zal je mogelijk regelmatig een foutmelding te zien krijgen dat er ergens een update mislukt is maar dat je het later opnieuw mag proberen, maar dat gaat dus zowiezo niet meer lukken.

Resultaat is dat jouw touchpad blijft werken. Deze aanpak geldt dus ook voor printers of scanners of andere toestellen van een iets oudere generatie waar nog geen officiele Windows 10 driver voor beschikbaar is op de website van de fabrikant maar waar Windows 10 dus een standaard driver voor heeft klaar staan die niet altijd werkt.

Plaats reactie